Hvad er stress?

Stress er kroppens naturlige måde at reagere på, når du er presset

Stress er din krops alarmberedskab, som bliver sat i gang for at fortælle dig, at noget ikke er, som det skal være. Dette alarmberedskab er kroppens biologiske forsvarsmekanisme, der gør, at vi bliver i stand til at yde mere i pressede situationer. Det kaldes kamp- eller flugt-respons.

Stress kan deles op i 3 niveauer:
  • Hverdags-stress
  • Alvorlig stress
  • Sammenbruddet


Hverdags-stress

Stressede situationer

Hverdags-stress er den stress, vi alle oplever indimellem i vores hverdag. Det kan eksempelvis være, når vi sidder i myldretrafikken, ved travlhed på arbejdet, når vi skal til eksamen, eller når vi er spændte på noget. Hverdags-stress kaldes også for akut stress, og det udløser stresshormonerne adrenalin og kortisol.

Disse stresshormoner gør, at vi på en naturlig og hensigtsmæssig måde bliver i stand til at præstere i en presset situation. Det bliver dog usundt for os, når vi har en for stor produktion af stresshormonerne, idet det kan gøre kroppen permanent stresset.


Alvorlig stress

Er du stress ramt?

Når du oplever alvorlig stress, har du i en længere periode har været udsat for for meget hverdag-stress, uden at du er blevet afstresset igen. 

Denne form for stress kaldes også kronisk stress, og det betyder i denne sammenhæng, at stressen er langvarig. Kronisk stress er ikke livsvarigt, men kan forsvinde igen i takt med stressårsagernes ophør.


Er du udbrændt?

Stresssammenbruddet

Hvis du har alvorligt stress i en lang periode uden nogen form for afstressning, vil din krop eller psyke på et tidspunkt sige stop.

I disse tilfælde har du været overbelastet i meget lang tid - måske i en tidsperiode på flere måneder eller år. I sådanne situationer ender det som regel med en sygemelding, hvor det vil tage tid at blive stressfri igen.


Kom ud af din stress

Bliv stressfri

Når vi oplever stress, er det vigtigt at blive afstresset igen. Der findes flere måder at blive afstresset på.

Stresscoaching hjælper med at finde årsagen til din stress, ligesom det giver dig konkrete værktøjer til at håndtere din situation. Det kan være, du skal indarbejde mere fysisk aktivitet i din hverdag, huske at afstresse mentalt, sørge for at få mere søvn eller indføre en ugentlig fridag.


Forebyg stress på arbejdspladsen

Forebyg stress med et godt psykisk arbejdsmiljø

Et godt psykisk arbejdsmiljø er med til at skabe trivsel blandt kollegaerne. Det giver arbejdsglæde og forebygger stress på arbejdspladsen.

Balance

Balance mellem privatliv og arbejdsliv skaber overblik, ro og glæde i hverdagen. Du får overskud, mere energi og mod på nye tiltag i dit liv, eksempelvis efteruddannelse, nyt job eller påbegyndelsen af en ny hobby. Arbejdsmæssigt betyder balance, at du bedre vil kunne varetage dine arbejdsopgaver og være i god relation til dine kollegaer.

Forebyggelse

Forebyggelse af stress er nyttigt på mange parametre. En stressfri tilværelse bevirker, at du har fokus på, hvilke ting der dræner dig for energi i hverdagen. Samtidig handler forebyggelse om at få daglig motion og luft, nok søvn (7-9 timer), og at du tager dig en ugentligt fridag, hvor du sørger for at gøre de ting, der får dig i flow.

Trivsel

Trivsel er et essentielt nøgleord for at få arbejdsglæde på arbejdspladsen. Trivsel er en individuel følelse. Den skal derfor håndteres ud fra den enkeltes behov. Arbejdet med den gode trivsel er en løbende proces, og det kan blandt andet ske ved at sætte fokus på samarbejde blandt kollegaer, sociale aktiviteter, frugtordninger osv.

Vil du også være stressfri? 

Kontakt mig, så vi sammen kan finde den bedste løsning til dig! 

Om Trivsel & Arbejdsglæde

Ja tak - send mig nyheder om stress & trivsel


2018 webso.me © Annette Collins : All Rights Reserved