Hvad er stress?

Stress er en helt naturlig tilstand, der opstår, når du har været presset alt for længe. Det er din krops måde at fortælle dig, at noget er helt galt. Stress er altså kroppens måde at få dig til at stoppe op og ændre noget i din tilværelse, når der ikke er balance mellem dine ressourcer og de krav, der er pålagt dig. Den gode nyhed er, at du kan blive stressfri og vende tilbage til en tilværelse, hvor du er i kontrol.

Jeg kan hjælpe dig med at genvinde din energi, dit overskud og din livsglæde. Du vil opleve, at et stresscoaching-forløb vil hjælpe dig med at komme i balance, give dig et bedre overblik og få din kreativitet til at blomstre op igen. Uanset om din stress er opstået af arbejdsrelaterede eller private årsager, er det meget vigtigt, at du kommer i gang med et forløb, så du kan få hjælp til at blive afstresset.

6 tegn på stress, du ikke bør overse


Skynder du dig hele tiden?

Har du en konstant følelse af mangel på tid, og føler du, at du hele tiden skynder dig, selvom du har tid nok? Fornemmer du, at du har koncentrationsbesvær, og laver du flere fejl? Oplever du, at du har problemer med at strukturere opgaver, fordi du føler, at du skal haste igennem dem?

Fysiske tegn

Anspændthed, hovedpine, åndedrætsbesvær, spændinger, uro i kroppen, kvalme, ondt i maven, nedsat appetit, hjertebanken, forandret åndedræt, trykken for brystet, svimmelhed, træthed, søvnproblemer, mange opvågninger i løbet af natten, dårligere immunforsvar, oftere syg, forværring af kroniske lidelser.

Utålmodighed

Er du utålmodig, og har du svært ved at vente, selvom det måske blot drejer sig om nogle minutter? Oplever du, at du oftere er i dårligere humør og har flere konflikter med dine omgivelser? Er du opfarende, drikker du mere kaffe, har du flere sygedage, og er du mere rastløs?

Psykiske tegn (følelser)

Er du begyndt at glemme småting i dagligdagen – og til tider også vigtige ting, såsom møder på arbejdet? Har du en følelse af frustration, og at du er på vagt? Føler du dig opgivende, bange, deprimeret, følsom, sårbar? Har du let til tårer, føler du dig mindre værd?

Manglende koncentration

Har du svært ved at koncentrere dig om eksempelvis at læse en bog, se tv eller materiale på jobbet? Mangler du overblik? Oplever du, at du har svært ved at være til stede i en dialog med andre mennesker? Føler du dig ofte konfus? 

Har du flere ting i gang?

Oplever du, at du har svært ved at nyde resultatet af de ting, du kommer i mål med? Foretager du dig flere ting på én gang? Sætter du mange projekter i gang?

Vil du også have bedre balance mellem privatliv og arbejdsliv?

Kom i bedre balance allerede i dag

Køb og download balanceguiden - en trin for trin-vejledning til dig, der ønsker at forebygge stress i hverdagen og optimere din trivsel.

Få den i din indbakke allerede i dag. 

Stress kan deles op i 3 niveauer:

  • Hverdags-stress

  • Alvorlig stress

  • Sammenbruddet

Hverdags-stress

Stressede situationer

Hverdags-stress er den stress, vi alle oplever indimellem i vores hverdag. Det kan eksempelvis være, når vi sidder i myldretrafikken, ved travlhed på jobbet, når vi skal til eksamen, eller når vi er spændte på noget. Hverdags-stress kaldes også for akut stress, og det udløser stresshormonerne adrenalin og kortisol.

Disse stresshormoner gør, at vi på en naturlig og hensigtsmæssig måde bliver i stand til at præstere i en presset situation. Det bliver dog usundt for os, når vi har en for stor produktion af stresshormonerne, idet det kan gøre kroppen permanent stresset.

Alvorlig stress

Når du oplever alvorlig stress, har du i en længere periode har været udsat for for meget hverdag-stress, uden at du er blevet afstresset igen. 

Denne form for stress kaldes også kronisk stress, og det betyder i denne sammenhæng, at stressen er langvarig. Kronisk stress er ikke livsvarigt, men kan forsvinde igen i takt med stressårsagernes ophør.

Er du udbrændt?

Hvis du har alvorlig stress i en lang periode uden nogen form for afstressning, vil din krop eller psyke på et tidspunkt sige stop.

I disse tilfælde har du været overbelastet i meget lang tid - måske i en tidsperiode på flere måneder eller år. I sådanne situationer ender det som regel med en sygemelding, hvor det vil tage tid at blive stressfri igen.

Kom ud af din stress

Når vi oplever stress, er det vigtigt at blive afstresset igen. Der findes flere måder at blive afstresset på.

Stresscoaching hjælper med at finde årsagen til din stress, ligesom det giver dig konkrete værktøjer til at håndtere din situation. Det kan være, du skal indarbejde mere fysisk aktivitet i din hverdag, huske at afstresse mentalt, sørge for at få mere søvn eller indføre en ugentlig fridag.

Forebyg stress med et godt psykisk arbejdsmiljø

Et godt psykisk arbejdsmiljø er med til at skabe trivsel blandt kollegaerne. Det giver arbejdsglæde og forebygger stress på arbejdspladsen.

Trivsel og arbejdsglæde

Trivsel er et essentielt nøgleord for at få arbejdsglæde på arbejdspladsen. Trivsel er en individuel følelse. Den skal derfor håndteres ud fra den enkeltes behov. Arbejdet med den gode trivsel er en løbende proces, og det kan blandt andet ske ved at sætte fokus på samarbejde blandt kollegaer, sociale aktiviteter, frugtordninger osv.

Forbyg stress på arbejdspladsen

Forebyggelse af stress er nyttigt på mange parametre. En stressfri tilværelse bevirker, at du har fokus på, hvilke ting der dræner dig for energi i hverdagen. Samtidig handler forebyggelse om at få daglig motion og luft, nok nattesøvn (7-9 timer), og at du tager dig en ugentligt fridag, hvor du sørger for at gøre de ting, der får dig i flow.

Balance mellem privat- og arbejdsliv

Balance mellem privatliv og arbejdsliv skaber overblik, ro og glæde i hverdagen. Du får overskud, mere energi og mod på nye tiltag i dit liv, eksempelvis efteruddannelse, nyt job eller påbegyndelsen af en ny hobby. Arbejdsmæssigt betyder balance, at du bedre vil kunne varetage dine arbejdsopgaver og være i god relation til dine kollegaer.

Trivselsmålinger

Balance mellem privatliv og arbejdsliv skaber overblik, ro og glæde i hverdagen. Du får overskud, mere energi og mod på nye tiltag i dit liv, eksempelvis efteruddannelse, nyt job eller påbegyndelsen af en ny hobby. Arbejdsmæssigt betyder balance, at du bedre vil kunne varetage dine arbejdsopgaver og være i god relation til dine kollegaer.

Værktøjer

Balance mellem privatliv og arbejdsliv skaber overblik, ro og glæde i hverdagen. Du får overskud, mere energi og mod på nye tiltag i dit liv, eksempelvis efteruddannelse, nyt job eller påbegyndelsen af en ny hobby. Arbejdsmæssigt betyder balance, at du bedre vil kunne varetage dine arbejdsopgaver og være i god relation til dine kollegaer.

Lad mig begynde med at præsentere mig selv.

Jeg hedder Annette Collins, og jeg er certificeret stresscoach. Jeg har arbejdet med trivsel og arbejdsglæde det meste af mit liv.

Gennem de sidste 20 år har jeg undervist og hjulpet mange mennesker ud af deres stress.

Jeg har samlet min viden i dette univers, som udover tilbuddet om 1:1 stresscoaching, også tilbyder diverse onlinekurser. Det er kurser, der er designet til at hjælpe dig som privatperson til bedre trivsel, ligesom det kan komme virksomheder til gavn, som ønsker at skabe trivsel og arbejdsglæde for medarbejderne.

Når du er stresset, er det ofte svært at overskue selv de mindste ting. Det er derfor vigtigt, at du får hjælp, så stressen ikke overtager og dominerer din hverdag. Hvor hjælpen præcist skal sættes ind, kan være meget forskelligt fra person til person. Jeg anbefaler derfor altid, ar du starter med en 1:1 konsultation, hvor vi kan lære hinanden at kende. Sammen finder vi ud af, hvad netop dine behov består af.

Samtidig vil vi lægge en plan for dit forløb, som har til formål at bringe dig ud af din stresstilstand.

Jeg samarbejder med andre dygtige specialister, som jeg kan henvise dig til, hvis din stress eksempelvis udløser fysiske smerter eller søvnløshed. Det kan være, du kan have glæde af at starte med et forløb i min wellness-stol for at opnå indre ro, inden et egentligt behandlingsforløb kan sættes i gang.

Hvis ikke du har mulighed for at komme til min bopæl i Odense og afprøve wellness-stolen, kan du måske have glæde af lytte til podcasts, der kan give dig indsigt i, hvordan stress-symptomer kommer til udtryk. Jeg laver desuden interviews med stress-specialister, som deler ud af deres viden og erfaringer. Tag meget gerne et lyt. Find ud af, hvor meget du ved i forvejen, og hvad der er ny viden for dig.

Fri af stress

Bliv fri af din stress
7 uger.

Start dit stresscoaching forløb allerede i dag. 

Lyt dig klogere på stress og det psykiske arbejdsmiljø

Jeg laver ofte interviews med anerkendte partnere – det kan være virksomheder, psykologer eller andre fagspecifikke personer, som har noget på hjerte, når det gælder trivsel og arbejdsglæde. Vores samtaler bliver udgivet som podcasts, som du til enhver tid kan lytte til. Podcastformatet kan være et nyttigt redskab til at identificere, om du er stresset. Når du lytter til en podcast, lukker du omverdenen ude, og dine tanker bliver centreret på det specifikke emne. Når du derimod skal læse en masse fagstof, kan du opleve, at din koncentration bliver forstyrret af tankemylder, som det ofte ses, når man er stresset.

Body Therapy
Klavs Thiessen

Body SDS Behandler

Cert. Stresscoach

Annette Collins

Psykolog

Sebastian Lassen

Anne Lange, www.sleepmapping.dk

Søvnvejleder

Om Trivsel & Arbejdsglæde

Ja tak - send mig nyheder om stress & trivsel


2018 webso.me © Annette Collins : All Rights Reserved